Alviks hemtjänst och Demensteam

Tranebergsvägen 47, 167 45 Bromma

Självbestämmande, trygghet, kontinuitet är hörnstenar i vår verksamhet

Fakta om Alviks hemtjänst och Demensteam

  • Hemtjänstutförare

    Logo
  • Verksam i staden sedan Uppgift saknas

  • Verksam inom Bromma

    Bromma

    Alvik, Ålsten, Smedsätten, Nockeby, Höglandet, delar av Stora Mossen, Äppelviken, Olovslund.

  • Organisationsform Kommunalt

  • Underleverantörer

    Trygghetslarm
    Ingen underleverantör
    Kvällsinsats
    Ingen underleverantör
    Nattinsats
    Ingen underleverantör
    Städning
    Adlerson AB
    Tvätt
    Ingen underleverantör
  • Språk och kultur Flera språk och kulturer

    Arabiska, Somaliska, Tigrin

Vad säger brukarna?

Undersökningen genomfördes 2016

  • 86% Nöjda med hemtjänsten

  • 85% Personalen är bra på att passa tider

  • 94% Känner förtroende för personalen som kommer

Brukarundersökning 2016 (pdf, 0,6 mb)

Beskrivning av Alviks hemtjänst och Demensteam

Presentation

Alviks hemtjänst är en av två kommunala utförare av hemtjänst i Bromma stadsdel. Verksamheten är uppdelad i två geografiska arbetsgrupper, Norra och Södra.

Kontakta oss:

Jessica Sävås, Biträdande enhetschef Norra, Telefon: 08-508 066 08, E-post: jessica.savas@stockholm.se

Daniela Wallqvist, Biträdande enhetschef Södra, Telefon: 08-508 066 26, E-post: daniela.wallqvist@stockholm.se

Arbetsgrupperna arbetar på likartat sätt och delar personallokal på Tranebergs Trygghetsboende. Vår verksamhet präglas av respekt för den enskilda individen. Självbestämmande, trygghet, kontinuitet och valmöjlighet är hörnstenar i vår verksamhet. Insatserna ges dygnet runt och utformas för att stärka Dina resurser för att Du ska kunna leva ett självständigt liv med möjlighet att bo kvar hemma.

Alviks hemtjänsts medarbetare är utbildade undersköterskor och vårdbiträden, många har flera års erfarenhet inom vård och omsorg.

Alviks hemtjänst har ett specialiserat Demensteam. Demensteamet har påbörjat en Silviacertifiering tillsammans med Silviahemmet som innebär att hela arbetsgruppen certifieras inom Demensvård. Certifieringen planeras att vara klar under 2017. Medarbetarna har även utbildning i Demens ABC.

De flesta insatser inom äldreomsorgen behöver Du ansöka om. Det är stadsdelsförvaltningens biståndshandläggare som fattar beslut utifrån Ditt behov av stöd och hjälp. När Du fått ett beslut om insatser i hemmet skickar biståndshandläggaren en beställning till hemtjänsten.

En personlig genomförandeplan upprättas alltid för alla våra kunder. Genomförandeplanen är en överenskommelse mellan Dig och Din hemtjänstutförare som beskriver hur Du vill att Din biståndsbedömda hjälp ska utföras.

För Dig som inte själv kan- eller har svårigheter att öppna dörren, tar vi emot och förvarar nycklar i ett databaserat låst nyckelskåp.

Måltider

Alviks hemtjänst erbjuder lättare matlagning i hemmet eller leverans av matlåda från restaurang inom stadsdelen förutsatt att Du är beviljad stöd kring måltiderna. Vi ger Dig information om aktuell matsedel där du väljer maträtter och vi gör beställningen. Alviks hemtjänst använder sig av underleverantören Nordic för att leverera matvaror hem till Dig, behöver Du stöd att skriva inköpslista är vi behjälpliga. Alviks hemtjänst utför också inköp från livsmedelsbutik i närliggande område till Din bostad. För att inköpen ska kunna utföras ser vi gärna att Du har en shoppingvagn med hjul.