Söders Demens- och Specialteam - Hemtjänst

Ringvägen 39 B, 118 63 Stockholm

Vi ser människan bakom sjukdomen!

Fakta om Söders Demens- och Specialteam - Hemtjänst

  • Hemtjänstutförare

    Logo
  • Verksam i staden sedan 2010

  • Verksam inom Flera områden

    Enskede-Årsta-Vantör, Farsta, Hägersten-Liljeholmen, Kungsholmen, Norrmalm, Skarpnäck, Skärholmen, Södermalm, Älvsjö, Östermalm
  • Organisationsform Privat

  • Underleverantörer

    Trygghetslarm
    Ingen underleverantör
    Kvällsinsats
    Ingen underleverantör
    Nattinsats
    Aleris
    Städning
    Ingen underleverantör
    Tvätt
    Ingen underleverantör
  • Språk och kultur Finska

Vad säger brukarna?

Undersökningen genomfördes 2016

  • 85% Nöjda med hemtjänsten

  • 77% Personalen är bra på att passa tider

  • 79% Känner förtroende för personalen som kommer

Brukarundersökning 2016 (pdf, 0,6 mb)

Verksamhetsuppföljning

Verksamhetsuppföljning 2016 (pdf, 49,1 kb)

Beskrivning av Söders Demens- och Specialteam - Hemtjänst

Presentation

Vi tycker att varje människa har rätt att kunna få bo kvar hemma så länge som det känns tryggt och säkert och med vår hjälp är det möjligt! Att få hjälpa en person som av olika skäl inte längre klarar av alla sysslor i det dagliga livet kan vara en utmaning men även en gåva. Vi har stor respekt när vi besöker våra kunder och har som policy att alltid bli inbjudna i det egna hemmet.

Har man som person ej någon form av psykisk ohälsa kan man självklart ändå välja oss som hemtjänstutförare.

Medarbetare:

Medarbetarna arbetar utifrån individanpassade lösningar istället för kollektiva. De utgår utifrån en gemensam värdegrund så att du oavsett social, fysisk, psykisk och etnisk bakgrund blir bemött med samma respekt och integritet. Alla fasta medarbetare har undersköterskeutbildning, flertalet har även mentalskötarutbildning och specialinriktade påbyggnadsutbildningar inom till exempel minnessjukdomar och psykiska funktionshinder. Alla talar flytande svenska och har man som kund behov av hjälp på ett annat språk försöker vi alltid tillgodose det.

Arbetssätt:

Med kunden i fokus upprättas en genomförandeplan utifrån beställt biståndsbeslut. Genomförandeplanen går ut på att kunden ska kunna påverka hur insatserna ska utformas och vilka tider de ska göras. Kontaktpersonen ser till att alla önskemål samt viktig information uppdateras i planen samt vidarebefordras till samordnare och övriga medarbetare som är i kontakt med kunden.

Medarbetarna verkar som kundens förlängda arm och ser hela tiden när behovet förändras. De återkopplar till samordnare som i sin tur återkopplar till anhöriga samt biståndshandläggare. Det kan gälla minskad eller utökad tid för en specifik insats eller en helt ny insats som kunden är i behov av. Vi är behjälpliga att överklaga tillsammans med kund eller anhöriga om ett befintligt eller nytt biståndsbeslut ej fungerar.

Övrigt:

Då våra kunder har svårt att svara på brukarundersökningar har vi därför en låg svarsnivå.

Tilläggstjänster: Ja.

Måltider

Vi arbetar aktivt för att våra kunder ska få lagad mat hemma istället för enbart matlådor från närliggande restauranger då vi vill försäkra oss om att varje individ får den näring han/hon behöver och även får igång aptiten genom att vara delaktig och kunna känna lukter.

Medarbetarna har kunskap om hur de ska reagera på varningssignaler som trötthet, förvirring och halvätna måltider. De har ett nära samarbeta med distriktssköterskor som kan tillhandahålla näringsdrycker och specifika kostråd samt håller koll om viktnedgång uppstår.